.

Alltid på väg mot något spännande....

12 dec. 2009

Uppdatering

Som ett yrt höns har jag letat information i veckan om hur man ska kunna komma till rätta med Arvid och vår situation...Jag lyckades komma över denna artikel/intervju. Det är Jesper Juul som intervjuar en familj som liknar vår.....Han kallar flickan i familjen "autonom". Läs här...http://www.viforaldrar.se/artiklar/2009/03/17/ella-3-5-far-standiga-utbr/
Jag började gråta när jag läste den för den träffade så rätt. Känner ni också att det kunde varit Arvid man läser om??
Jag gjorde Arvid införstådd med att jag förstår honom nu....Och jag kunde se att han förstod vad jag menade. Men det gick direkt överstyr. Han tog till makten direkt och skulle bestämma allt...

Med denna intervju i huvudet så läste jag klart "Det kompetenta barnet". Men för det första är den svårläst. Jag förstår vad han menar men har svårt att veta hur man ska göra i praktiken.
Jag mådde dåligt efter att ha läst den. Han fick mig att känna att "om inte barnet får bestämma saker och ting själv, såsom när dom ska gå att lägga sig, när dom ska äta eller hur dom ska uppföra sig så kommer vi antingen få en rebelisk tonåring eller en deprimerad vuxen". I stora drag känns det så.....
Jag har slängt boken...
Den har gjort att vår familj är lite i uppror just nu...
Jag förstår vad Jesper Juul menar men har svårt att göra handling av det.
Stefan förstår den inte alls nästan (han har inte läst den, bara hört på mina knaggliga försök att förklara vidare). Han tycker fortfarande att det är dom vuxna bestämmer....

Jag ska till BVC nästa vecka och vaccinera Elsa och ska samtidigt passa på att få tid till en familjeterapeut eller barnpsykolog....

1 kommentar:

Anonymous sa...

hahahahaha förlåt att ja skrattar men det var så roligt att du slängde boken... men ja förstår va du menar att den verkar svår att omvandla det han skriver i praktiken (utifrån det du berättade för mig)Jag tror så här uppfostra honom utifrån din magkänsla, kompromissa med vissa saker där han tycker annorlunda sådant som e rimligt.. ta hjälp och prata med någon, och tro på dig själv!! han kommer bli en jätte bra tonåring/man!! Ring mig när du har lust å tid så kommer vi nog kunna diskutera vidare å tipsa varandra! många stora bamse kramar! ...lis