.

Alltid på väg mot något spännande....

18 sep. 2007

Att inte röka


Satt precis med en vännina i telefon i 1 timme o 20 minuter!

Hon har nyss slutat röka med hjälp av en bok som jag tipsade om - "Äntligen Icke Rökare" av Allen Carr. Den e bra den tycker jag. Den hjälpte mig att sluta för 3 månader sen!

Så vi satt o ventilerade oss om våra tankar runt det här med rökningen. Jag gillar ju denna sortens psykologi, om hur det mesta sitter i ens egen hjärna och hur hjärntvättad man blir att tro vissa saker. Som att sluta röka ex. Man har blivit "lärd" att det är ett rent helvete att sluta röka då nikontinet ska ut ur kroppen och man ska bli av med sin "vana" att röka.....

Men hallå - VEM bestämde hur svårt det ska vara?! Jo - typ nikotinavvänjningsindustrin m.fl!

Ungefär som att behöva köpa antivirus-program till datorn.....Vem uppfann viruset? Jo antagligen antivirus-skaparna =) Så kan man tänka sig att det är med sluta-röka hysterin - fast tvärtom liksom.

Jag kan visst hålla med om att det minsann känns i kroppen när den skriker efter en cigarett och nikotin - "Fyll på med mer nikotin tack" - men vem har sagt att jag måste bryta ihop totalt?

Ne, jag behöll lugnet och tänkte att "snart är suget över och då är jag jävligt glad att jag inte rökade precis". En annan intressant sak som folk ofta relaterar till att sluta röka är det faktum att först när man "hållt upp" ett år - DÅ kan man våga kalla sig icke rökare! Men, va? Den dagen jag slutade röka - DÅ slutade jag röka! Jag "håller inte upp". Eller ska jag VÄNTA ett helt år på att få lov att säga det?? Nä se där, än en gång har man blivit lärd att det tar LÅNGT tid att bli av med beroendet....Jaja ok, whatever, vill man tro på det så =) Men har man slutat så har man.....Eller jag ska förvänta mig återfall _inom_ ett år? "Om du får återfall så finns Nikotinell // hälsningar avvänjningsindustrin". Eller, nä, räkna inte med att få återfall. För om du tänker att du ska få det - så KOMMER du garanterat få det.

Jag slutade röka 3 dagar innan midsommar - på midsommarfesten så BUBBLADE det inom mig, mitt inre var i uppror - jag var SÅ sugen på en cigg. Men på utsidan behöll jag lugnet - och det räddade nog mig den kvällen från att inte röka. För hade jag brutit ihop så hade jag behövt trösta mig med en cigarett, eller nån annan dum ursäkt för att få röka.

Gissa om jag var glad dagen efter? Jag hade INTE rökt!


Ps. Också vill jag inte bli ful (i förtid) och riskera att få cancer.



// Åsa


Ps. Stefan slutade också!!! fast utan boken :-) Osso slutade han snusa för 3 år sen också...

fan va vi e bra =) Den är nästan roligare och HA rökt o kunna skryta om att man slutat - än att aldrig rökat :)


nä nu ska jag gå o lägga mig!


Natti natti


5 kommentarer:

Anonym sa...

Hah ni e för roliga! på midsommar så höll stefan på att ja´.. jag vet inte vad. Men du behöll lungnet ;)

Kram Juail

Anonym sa...

du e fan inte klok, kan riktigt höra hur du "gilmore-girls" snackar med dig själv... lite svårt o hänga med när du diskuterar med dig själv. Men visst e ni dktiga. Bättre o säga till sina barn att det inte e bra o röka när man gjort det själv o slutat. Än att inte ha rökt själv.Eller fortfarande gör det.

Bättre o supa sig snygg än o röka sig ful!
//Tant Lena

Bagarn71 sa...

'Den är nästan roligare och HA rökt o kunna skryta om att man slutat - än att aldrig rökat :)'

NÄÄÄÄ !!! Det är bara näst bäst! 8P

Skojar bara , ni e jätteduktiga !!

'Bättre o supa sig snygg än o röka sig ful! '

Amen du e för härlig Lena !! *tumme upp*

Monica Anderberg sa...

Jag tycker det är skitduktigt! Fast som nästan allt så sitter det i huvudet. Samma med alla negativa tankar. Tvinga dig själv att jämt tänka positivt (även om du själv inte tror på det just då) så blir man mycket mer lycklig.

Jag är så himla lycklig att det finns inte! Jag ändrade mina tankar för ett och ett halvt år sedan när vi var i Thailand. Hela mitt inre är annorlunda och jag känner mycket mera glädje i att leva än jag någonsin har gjort.

Så gör som Åsa. Det är verkligen ett hett tips vare sig det gäller att trivas med sig själv, sluta röka eller bli bra på någonting.

Anonym sa...

Ni e för snälla :-)

Lena, om du läser sakta så kanske du hänger med i mina resonemang? :)
Eller skriver jag luddigt? =)

Bra tips Monica...jag försöker att tänka positivt för det mesta...tror jag. Jag vill iaf.

//Åsa