.

Alltid på väg mot något spännande....

25 okt. 2007

Tillsatser i mat

Kollade precis på ett debattprogram på 1:an som handlade om tillsater i vår mat. Det fick mig att vilja skriva detta inlägg.
Hur många kollar på innehållsförpackningen? Och OM ni kollar är det då fett och socker? Bra i och för sig, men kollar ni E-ämnena? Där finns hur många E-ämnen som helst - därför kommer detta inlägg handla om just E621 och andra E600-ämnen. Även kallat smakförstärkare, natriumglutamat m.m. Ämnet är tillåtet i Sverige av Livsmedelsverket men debatteras vilt om huruvida det faktiskt skadar människor. Det har bl.a kallats nervgift. Forskningar och djurförsök visar att detta är direkt hälsovådligt = hjärnskador bl.a.
Och man behöver inte vara storkonsument av detta ämne för att reagera med symtom.
Där finns nåt som kallas "Kinarestaurang-syndromet" då ämnet ingår flitigt i asiatisk snabb-mat.
Men även i mycket mycket mer. Kryddan dom använde till kebaben du åt i lördags eller innehållet i dressingen på hamburgaren du åt till lunch, lunchbuffén på lokala Thai-restaurangen, chipsen du tryckte i dig igår kväll...u name it...Symtom som ges är huvudvärk, svettningar, halsbränna, hjärtklappning m.m
Livsmedel som VI har hemma just nu som innehåller E621: Örtagårds dressingmix, Santa Maria Grillkrydda, Kaj P's marinad (det var faktiskt inte mer) Jag försöker medveten inte handla livsmedel med E600 ämne i. Aromat köper vi inte hem, inte heller smaksatt mjukost, buljong använder jag knappt längre, färdigrätter (typ Dafgårds äter vi inte)....
Allt går inte att utesluta - men alla kan bli lite bättre. Finns bara medvetandet där och att man därmed kanske väljer bort många saker, i den mån det går, så tror jag vi är påväg mot rätt håll.

nog tjaffsat.

vill ni läsa mer? Sök på ord som: natriumglutamat, glutamat, E621, symtom E621, tillsatser i maten....på google.

See Ya

- Pidde o Mony - ni vet vad det handlar om ;-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte om det stämmer med det sägs att det är totalförbjudet i Tyskland och i skolorna i Thailand. I USA kan man på väldigt många restauranger läsa "NO MSG", vilket betyder att dom inte har glutamat i maten.

Anonym sa...

Oh my good vad djupt. E..whaaat...
Helt sanslöst snart går det fan inte o shoppa nåt.. vad är egentligen bra?
Undra vilken produkt som är fri från alla tillsatser, fett, socker, låtsesocker o dylikt. Vatten?
Snart får man väl cancer av dricksvattnet.
Bye Lena

Monica Anderberg sa...

Glutamat, smakförstärkare har på senare tid benämts som vårt sjätte smaksinne. Rent bullshit IMHO. Glutamaten aktiverar flera centra i hjärnan så vi upplever en bättre smak. Tyvärr bränner vi även sönder hjärnan när nästan all man innehåller smakförstärkare. Det är svårt och kräver tid att hitta mat utan.

Skinka - icas kokta skinka med blått på är den enda skinkan jag hittat utan smakförstärkare.

Buljong - grönsaksbuljonen från Touch of Taste innehåller heller ingen.

Vi är väldigt noga med maten vi äter. Inte minst med tanke på Leos hjärna som är liten, superkänslig och på tillväxt. Inte vill vi vara orsak till att han bränner sönder den!

Anonym sa...

Lena, med risk för att du ska tycka jag e knäpp. Du vet sist vi käkade pastakebab på pastavagnen.
Jag mådde skit hela den eftermiddagen sen. Huvudvärk samt snabbare hjärtslag. Kände mig allmänt konstig. Vet inte om det var en glutamat-chock, men jag kände mig "frisk" på förmiddagen. //Åsa