.

Alltid på väg mot något spännande....

30 jan. 2013

svar på fråga

Fick en fråga

"Hej blir grymt imponerad av er kosthållning. Jag vill veta vart du får recept och ideer ifrån. Vad äter ni och barnen till frukost och middag osv. Tack"


Svar:

Från början när vi startade så var jag jättetaggad och noggrann, det skulle vara ekologiskt och av super food karaktär, inget onyttigt fick passera denna kropp! Och för mig/oss så var det jättenyttigt att få känna motsatsen till skräpmat, läsk, godis, mackor etc. Men nu har vi tagit ner till en "normal" nivå där vi äter köpemat men väljer ändå det nyttigare alternativet, att vi äter godis men bara 1 dag i veckan och måttligt, bjuds det på kalas så äter vi tårta och lite godis och kanske att ett glas läsk slinker ner. Men eftersom vi har blivit väldigt kroppsmedvetna så vet vi vad vi ska till återgå till när helgen är över. Förr i tiden körde vi "all in" hela veckan, det var syltmackor på morgonen, kebabrulle till lunchen och sen korv stroganoff med ris på kvällen och framför tv'n på kvällen kanske man åt smågodis från helgen, typ.
Vi kör som sagt ingen diet, men vi äter rätt så low carb utan att öka på fettet överdrivet mycket.
Jag har postat en del bilder på våra matlådor och dom visar mycket väl vad vi äter till lunchen på jobb.
På morgonen och på kvällen äter vi faktiskt mycket råg och havre knäckebröd. Förr åt vi mycket mackor, men råg knäcke är så mycket bättre. Pålägget består av bl.a. Kalkon, ost, avocado, ägg, räckor och Bregott, alltid Bregott :) Men vissa perioder äter jag istället havremjölk/havregurt med nötter och honung istället för knäcke.
Ska vi göra nån köttfärsrätt tar vi nästan alltid kycklingfärs. Vi äter mycket kyckling!
Sen äter vi rätt mycket frukt och dricker mycket vatten.
Är vi sugna på nåt en vardag kväll kan vi exempelvis äta naturella nötter och ekologiska russin som snacks (gott!)

Tips och ideér får man lätt via alla hälsobloggar som många driver, där lägger dom upp vad dom äter och det tycker jag är en bra inspirationskälla. Jag följer också en del på Instagram som postar goda och nyttiga måltider hela tiden!

Barnen äter i skolan sen får dom äta vad vi äter så att säga. Det slinker väl ner en del flingor och sötade yoghurtar men det gäller samma för barnen som för oss - godis 1 dag i veckan. Oboy har vi inte haft hemma på jättelänge och aldrig att dom frågar efter sylt eller saft, så jag tror att dom har en viss medvetenhet om vad som är ok att äta ibland och inte alltid.


















4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu flyttar jag snart hem till er o äter den goda maten :) //Ma

Åsa sa...

ha ha :)

Puss

Annlofis sa...

Ser himlars gott ut

Anonym sa...

Haha//Ma Puss